پرایمر از چه موادی ساخته شده است؟

پرایمر از چه موادی ساخته شده است؟

اگر می‌خواهید آرایش شما ماندگار باشد و پوستی صاف و یکدست داشته باشید، پرایمر آرایشی همان چیزی است که به‌دنبال آن می‌گردید. این محصول جادویی، راز ایجاد پایه‌ای صاف و یکدست برای آرایش است که به ماندگاری بیشتر و زیباتر‌شدن آن کمک می‌کند.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد پرایمر آرایشی بدانید، از جمله ترکیبات پرایمر و روش استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

تفاوت بین فونداسیون و پرایمر چیست؟

هم فونداسیون و هم پرایمر آرایشی قبل از مواد آرایشی رنگی دیگر روی پوست اعمال می‌شود. هدف از هر دو ایجاد پوست صاف‌تر و یکنواخت‌تر است. با این حال فونداسیون و پرایمر با هم متفاوت هستند

فونداسیون محصولی است که رنگ دارد. وظیفه آن رنگ‌آمیزی و پوشاندن عیوب روی پوست است. فونداسیون به یکدست‌شدن رنگ پوست کمک می‌کند. بسیاری از ما رنگ پوست کاملاً یکنواخت نداریم و با استفاده از فونداسیون می‌توانیم آن را یکنواخت کنیم.

در مقابل پرایمر آرایشی قبل از فونداسیون، بلافاصله بعد از روتین مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این ماده اولین محصولی است که بعد از جذب کامل مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌ها روی پوست اعمال می‌گردد.

پرایمر معمولا بدون رنگ است و برای صاف‌کردن پوست، پرکردن خطوط و چین و چروک‌ها و ایجاد سطحی بدون تخلخل برای آرایش استفاده می‌شود. پرایمرها شفاف و لغزنده هستند و می‌توانند تا حدودی رنگ پوست را اصلاح کنند.

 

ترکیبات پرایمر آرایشی

پرایمرهای صورت ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند. در اینجا برخی از مواد اصلی که معمولاً در پرایمرهای صورت یافت می‌شوند، آورده شده است.

 

سیلیکون‌ها (دایمتیکون، سیکلوپنتاسیلوکسان و غیره)

سیلیکون‌ها اغلب در پرایمرها به دلیل خاصیت صاف‌کنندگی و پرکننده‌بودن استفاده می‌شوند. آن‌ها بافتی ابریشمی و مخملی روی پوست ایجاد کرده و خطوط ظریف، چین و چروک‌ و منافذ را پر می‌کنند.

 

گلیسیرین

گلیسیرین یک مرطوب‌کننده است که رطوبت را جذب و حفظ می‌کند. این ماده به هیدراته نگه‌داشتن پوست کمک کرده و از چسبیدن آرایش به لکه‌های خشک پوست جلوگیری می‌کند. این ماده مخصوصا در پرایمرهایی که هیدراته‌کننده هستند، کاربرد دارد.

 

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید یکی دیگر از ترکیبات آب‌رسانی است که به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند. جلوه‌ای حجیم به پوست داده، خطوط ریز را کاهش می‌دهد و ظاهری جوان‌تر به پوست می‌بخشد. این ماده نیز در بسیاری از انواع پرایمرهای آرایشی موجود است.

 

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی کمک می‌کند. ویتامین E می‌تواند تغذیه اضافی برای پوست فراهم کند.

 

آنتی اکسیدان‌ها (عصاره چای سبز، ویتامین C و غیره)

آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برساند کمک می‌کند. عصاره چای سبز، ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در پرایمر آرایشی ، به سلامت کلی پوست کمک می‌کنند.

 

نیاسین آمید (ویتامین B3)

نیاسین‌آمید به دلیل خواص تسکین‌دهنده و ضدالتهابی آن شناخته شده است و می‌تواند به صاف‌کردن رنگ پوست، کاهش قرمزی و بهبود ظاهر منافذ کمک کند. این ماده در پرایمر آرایشی، سبب ایجاد ظاهری یکنواخت روی پوست می‌شود.

 

پپتیدها

پپتیدها اغلب به دلیل مزایای بالقوه ضد‌پیری آن‌ها در پرایمر گنجانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به بهبود ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها در طول زمان کمک کرده و به داشتن پوستی صاف‌تر و جوان‌تر منجر شوند.

 

SPF (ضد آفتاب)

برخی از پرایمرها ممکن است حاوی SPF برای محافظت بیشتر در برابر آفتاب باشند. با این حال، لازم است توجه داشته باشید که SPF پرایمر آرایشی معمولاً به خودی خود کافی نیست و توصیه می‌شود برای محافظت کافی از یک ضد آفتاب اختصاصی استفاده کنید.

 

 

موادی که باید در پرایمر از آن‌ها اجتناب کرد

با توجه به این‌که پرایمر آرایشی برای ساعت‌ها بین پوست و لوازم آرایشی قرار می‌گیرد، وجود مواد مضر در داخل آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای پوست ایجاد کند. برای اجتناب از آسیب به پوست، لازم است ترکیبات پرایمر را بررسی کرده و در صورتی که دارای یک یا چند ترکیب زیر بود، آن را کنار بگذارید.

 

الکل

الکل یک ماده خشک‌کننده است که هرگز نباید برای هیچ نوع پوستی، حتی روغنی استفاده شود. الکل معمولاً برای ایجاد یک اثر مات‌کنندگی روی پوست استفاده می‌شود، اما این روکش مات، دوام کمی دارد.

برخی از پرایمرها حاوی الکل هستند تا از درخشندگی پوست جلوگیری کنند و کمک کنند تا آرایش ماندگاری بیشتری داشته باشد؛ اما روغن طبیعی پوست به سادگی، پرایمر مات‌کننده حاوی الکل را از بین برده و آرایش شما را خراب می‌کند.

راه حل بهتر، استفاده از محصولی با روغن طبیعی و گیاهی مانند جوجوبا است.

 

لانولین

لانولین اغلب در پرایمرها به‌عنوان یک ماده نرم‌کننده استفاده می‌شود. نرم‌کننده‌ها با پرکردن چین و چروک‌های عمیق و صاف‌کردن لکه‌های زبر، پوست را صاف می‌کنند؛ بنابراین منطقی است که در پرایمر آرایشی گنجانده شود.

لانولین از پشم و پوست گوسفند استخراج می‌شود. پوست گوسفند به‌طور طبیعی این ماده را دفع می‌کند تا پشم حالت‌پذیر شود. لانولین cruelty-free نیست و علاوه‌بر آن برای تمیزکردن آن نیاز به استفاده از مواد شیمیایی زیادی است تا اطمینان حاصل شود که فاقد آلودگی و حشره است.

سعی کنید نوعی از پرایمر آرایشی را استفاده کنید که به‌جای لانولین، دارای نرم‌کننده گیاهی باشد.

 

اسید استئاریک

این ماده به‌عنوان نرم‌کننده به پرایمرها اضافه می‌شود. اگرچه برخی از اسیدهای استئاریک گیاهی هستند، ولی اکثر آن‌ها از چربی حیوانی گرفته می‌شوند و cruelty-free نیستند. دانستن منبع اسید استئاریک در محصولات همیشه ممکن نیست، مگر این‌که با نام تجاری آشنا باشید.

 

نانو ذرات

نانوذرات، ذرات میکروسکوپی هستند که در بسیاری از لوازم آرایشی یافت می‌شوند؛ اما ثابت شده است که برای استفاده ناایمن هستند. آن‌ها با مشکلات سلامتی مانند آسیب کبد، مغز و آسیب عصبی مرتبط هستند.

 

نانوذرات اغلب به محصولات آرایشی اضافه می‌شوند تا حالت درخشندگی به آن‌ها بدهند. ممکن است متوجه شوید که پرایمرهای روشن‌کننده، حاوی نانوذرات هستند. در هر صورت باید از پرایمرهای حاوی این مواد اجتناب کنید.

 

عطر مصنوعی

عطر‌های مصنوعی اغلب دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند پوست را خشک کرده و به آن آسیب وارد کنند. سعی کنید پرایمر آرایشی که انتخاب می‌کنید، فاقد عطر باشد.

روش استفاده از پرایمر روی پوست

پرایمر معمولا بعد از مرطوب‌کننده و یا کرم دور چشم استفاده می‌شود.

برای اعمال پرایمر آرایشی روی پوست، از مقدار کمی شروع کرده و آن را به‌شکل نقطه‌ای روی قسمت‌های مختلف پوست خود بزنید.

در مرحله بعدی، پرایمر آرایشی را با حرکات دایره‌ای روی پوست خود بمالید تا جذب شود. از آنجا که پرایمرها غلیظ هستند، استفاده از مقدار کمی از آن‌ها کافی است.

از استفاده بیش از حد پرایمر خودداری کنید، زیرا می‌تواند اثر عکس داشته و سبب پخش آرایش و لیزخوردن آن شود. هنگامی که پرایمر آرایشی خشک شد، می‌توانید سایر موارد آرایشی را استفاده کنید. برای خشک‌شدن پرایمر، لازم است یک تا دو دقیقه صبر کنید.

 

سخن آخر

پرایمر یک ماده آرایشی مرسوم است که علاوه‌بر صاف‌کردن پوست، به ماندگاری آرایش بر روی پوست و زیبایی آن کمک می‌کند. لازم است قبل از خرید پرایمر ترکیبات آن را مطالعه کنید و در صورت وجود ترکیبات نامطلوبی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، از خرید این نوع پرایمر خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *