همه‌چیز درباره تاریخچه و انواع خط چشم

همه‌چیز درباره تاریخچه و انواع خط چشم

خط چشم یکی از ضروریات آرایش است که قرن‌هاست توسط زنان در سراسر جهان استفاده می‌شود. از مصر باستان تا کت‌واک‌های امروزی، استفاده از خط چشم به‌تدریج تکامل یافته و متناسب با گرایش‌های مختلف فرهنگی و مد تغییر یافته است.

امروزه انواع بی‌شماری از خط چشم‌ها وجود دارد که هر کدام موارد مصرف و تکنیک‌های استفاده خاص خود را دارند. در این مقاله به تاریخچه جذاب خط چشم می‌پردازیم و انواع خط چشم را که امروزه معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند، بررسی خواهیم کرد.

اگر به این لوازم آرایشی پرکاربرد علاقه دارید، این مقاله جذاب را از از دست ندهید.

 

تاریخچه خط چشم

مانند بسیاری از لوازم آرایشی دیگر، نمونه‌های اولیه انواع خط چشم را می‌توان در بین‌النهرین و مصر باستان یافت. این وسیله آرایشی از این نقاط جهان به چهار گوشه آن گسترش یافت و توانست به یکی از لوازم آرایشی مدرن تبدیل شود.

بیش از 12 هزار سال پیش، در اوایل 10000 سال قبل از میلاد، خط چشم برای اولین بار در مصر باستان و بین‌النهرین ظاهر شد. در آنجا، مردان و زنان اشرافی از خط چشم برای مشخص‌کردن بهتر چشم‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر چین و چروک‌هایی که در اثر قرارگرفتن مداوم در معرض باد کویر، آفتاب و گرما ایجاد می‌شد، استفاده می‌کردند. انواع خط چشم در مصر نه‌تنها برای زیبایی استفاده می‌شد، بلکه پیوندی با دین و خدایان آن‌ها بود.

پس از سقوط مصر، خط چشم در اروپا از مد افتاد و در دوران سلطنت امپراتوری‌های یونان و روم کاربرد کم یا متوسطی داشت. در آسیا، خط چشم‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما پس از شروع دوران رنسانس و عصر مدرن، باز هم خط چشم نتوانست بر مد اروپایی تأثیر بگذارد.

دوران خط چشم در اروپا در دهه 1920 آغاز شد؛ زمانی که بسیاری از زنان، مد دوران ویکتوریا را کنار گذاشته و مد جدیدی را پذیرفتند که توسط باله، بازیگران صحنه، هالیوود، موسیقی‌دانان و عکاسان معرفی می‌شد. پس از این‌که شرکت‌های بین‌المللی لوازم آرایشی، خط چشم تولید کردند، دیگر بازگشتی وجود نداشت. جمعیت زنان، آماده و مایل بودند هر چیزی را امتحان کنند که آن‌ها را شبیه بازیگران محبوب هالیوود کند.

می‌توان گفت انواع خط چشم در سال 1922 بسیار معروف شد. در آن زمان باستان‌شناسان در اعماق اهرام بزرگ جیزه، مقبره توت عنخ آمون فرعون مصر باستان را با تمام ثروت و اشیای هنری او دست‌نخورده پیدا کردند. این واقعه سبب شد که خط چشم مصری در غرب گسترش یابد و تاکنون استفاده شود.

توت عنخ آمون فرعون و خط چشم او

 

 

انواع خط چشم و روش استفاده از آن‌ها

از زمان گسترش خط چشم درجهان، انواع مختلفی از آن راهی بازار شده است. هر کدام از این خط چشم‌ها دارای ویژگی‌های خاصی است و ظاهری منحصر‌به‌فرد را ایجاد می‌کند. ما در اینجا انواع رایج خط چشم را معرفی می‌کنیم.

 

1. خط چشم مدادی

احتمالا یکی از پرکاربردترین انواع خط چشم‌ها، خط چشم مدادی است. خط چشم‌های مدادی سریع و آسان استفاده می‌شوند و برای مبتدیان بسیار مناسب هستند. این نوع خط چشم معمولاً کرمی است و بدون زحمت روی خط مژه کشیده می‌شود.

برخی از انواع خط چشم‌های مدادی مانند مدادهای قدیمی هستند که باید آن‌ها را تراشید تا نوک آن تیز بماند؛ در حالی که برخی دیگر مکانیکی هستند که آن‌ها را می‌پیچانند تا نوک مداد بیرون بیاید.

این خط چشم‌ها در رنگ‌های متنوع موجود هستند، اما معمولا رنگ مشکی آن‌ها طرفداران بیشتری دارد.

 

2. خط چشم مایع

انواع خط چشم مایع حرفه‌ای‌تر از انواع مدادی است و برای کاربردهای دقیق و ظریف استفاده می‌شود. این وسیله بیشترین دقت را به شما می‌دهد و کمک می‌کند خطوط نازک کاملاً مشخصی ایجاد کنید.

خط چشم‌های مایع اغلب اولین انتخاب برای انواع مختلف خط چشم از جمله خط چشم بالدار، خط چشم گرافیکی، چشم گربه‌ای، خط چشم مصری و غیره هستند. با این حال کار‌کردن با آن‌ها کمی دشوار است و هنگام کشیدن خط، باید یک دست خود را در جایی ثابت کنید.

این نوع خط چشم به‌سرعت خشک می‌شود، بنابراین برای آرایش اسموکی کاربرد ندارد. این خط چشم‌ها با به‌وسیله قلم‌موی نرم و یا به وسیله قلم‌موی سفت اعمال می‌شوند که استفاده از نوع نرم قلم‌مو نیاز به مهارت بیشتری دارد.

 

3. خط چشم ماژیکی

خط چشم ماژیکی ظاهری شبیه به خط چشم مایع دارد، اما استفاده از آن بسیار ساده‌تر است. خط چشم‌های ماژیکی با نوک نمدی، معمولا دارای فرمول ضد آب و ضد ریزش هستند و مدت زیادی دوام می‌آورند.

اگرچه این وسیله آرایشی به‌اندازه انواع خط چشم مایع انعطاف ندارد، اما مبتدیان می‌توانند با استفاده از آن خطی به دقت و ظرافت خط چشم مایع بکشند.

4. خط چشم ژلی

انواع خط چشم‌‌های ژله‌ای که در ظرف‌های کوچک زیبا با برس‌های زاویه‌دار به فروش می‌رسند، ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسند، اما وقتی یاد بگیرید که از آن‌ها به‌درستی استفاده کنید، دیگر کار‌کردن با آن‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

خط چشم‌های ژلی در میان آرایشگران و دوستداران آرایش، بسیار معروف هستند؛ زیرا نه تنها برای مشخص‌کردن خط مژه استفاده می‌شوند، بلکه می‌توان از آن‌ها برای سایه گوشه خارجی چشم و ایجاد یک ظاهر اسموکی استفاده کرد.

انواع خط چشم‌های ژلی دارای محتوای موم بالایی هستند و ضد آب می‌باشند. با تغییر ضخامت و زاویه برس خط چشم، می‌توانید ظاهرهای متفاوتی ایجاد کنید.

این خط چشم‌ها مانند انواع مایع نیاز به یک دست ثابت برای اعمال داشته و همچنین به سرعت خشک می‌شوند.

نکات کشیدن خط چشم

نکات زیر به شما کمک می‌کنند که مهارت‌های خط چشم خود را افزایش دهید.

  • در نظر گرفتن شکل چشم: مدل خط چشم را با فرم چشم خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، خط چشم گربه‌ای یا بالدار می‌تواند چشم‌های بادامی شکل را زیبا کند.
  • اشتباهات را برطرف کنید: اگر اشتباه کردید، نگران نباشید. می‌توانید از یک سواب پنبه‌ای یا یک برس کوچک آغشته به پاک‌کننده آرایش استفاده کنید تا خط کشیده‌شده را اصلاح کنید.
  • روش کشیدن: برای ایجاد یک خط ظریف، پلک خود را با یک دست به بیرون بکشید و یک خط نازک را از قسمت داخل شروع کرده و به‌طور پیوسته تا بیرون چشم ادامه دهید.
  • در نظر گرفتن نوع آرایش: برای کشیدن انواع خط چشم و انتخاب نوع مناسب آن، لازم است نوع آرایش خود را در نظر بگیرد. معمولا خط‌چشم‌های مدادی برای استفاده روزانه و ایجاد یک ظاهر لطیف و طبیعی مناسب هستند؛ درحالی‌که انواع ژلی و مایع معمولا برای آرایش‌های حرفه‌ای تر استفاده می‌شوند.
  • زمان کشیدن خط چشم: انواع خط چشم را باید پس از کشیدن سایه و قبل از گذاشتن مژه مصنوعی (درصورتی که از آن استفاه می‌کنید) بکشید. اگر خط چشم را قبل از سایه استفاده کنید، رنگ‌های روشن سایه روی آن تاثیر گذاشته و از درخشندگی آن می‌کاهد. گاهی لازم است پس از گذاشتن مژه مصنوعی، خط چشم را اصلاح کرده و تغییر دهید.

 

سخن آخر

خط چشم یکی از وسایل آرایشی باستانی است که هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در مد دارد. با این حال، انواع مختلفی از این لوازم آرایشی در چند سال اخیر تولید شده که برای ایجاد ظاهر‌های مختلف استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *