همه‌چیز درباره کرم پودر

همه‌چیز درباره کرم پودر

تقریبا همه ما در روتین آرایش روزانه یا حداقل در مهمانی‌ها از کرم پودر استفاده می‌کنیم. اما ممکن است به‌درستی ندانیم که این ماده از چه تشکیل شده است؛ چه انواعی دارد و چطور پوست را صاف می‌کند. برخی از افراد حتی روش استفاده صحیح از کرم پودر را نمی‌دانند و به‌همین دلیل نیز هنگام استفاده از آن دچار مشکل می‌شوند.

ما در اینجا اطلاعاتی را که درباره فونداسیون، تاریخچه، انواع و… نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کرم پودر چیست؟

کرم پودر که به آن فونداسیون کرمی نیز گفته می‌شود، یک محصول آرایشی کرمی مهم است که برای ایجاد رنگ یکنواخت پوست، پوشاندن عیوب و ایجاد یک پایه صاف برای آرایش طراحی شده است.

فونداسیون به‌شکل‌های مختلفی مانند مایع، کرم، پودر و… موجود است، اما کرم‌ پودر، نوع کرمی آن است.

هدف اصلی استفاده از کرم ‌پودر و به‌طور کلی فونداسیون، بهبود چهره با پوشاندن لکه‌ها، قرمزی و رنگ‌دانه‌های ناهموار است. این ماده آرایشی ممکن است یک پوشش سبک یا سنگین را برای پوست فراهم کند، همچنین کرم پودر در انواع رنگ‌ها موجود است.

 

ترکیبات کرم پودر چیست؟

ترکیبات خاص در فرمولاسیون کرم پودر ممکن است در برندها و محصولات مختلف متفاوت باشد. با این حال، ترکیبات رایج موجود در فونداسیون‌های کرم معمولاً شامل موارد زیر هستند:

 

  • نرمکننده‌ها: نرم‌کننده‌هایی مانند روغن معدنی، کره‌شی یا روغن جوجوبا برای ایجاد بافتی صاف و نرم در زیرسازی کرم استفاده می‌شود. آن‌ها به محصول کمک می‌کنند تا به‌راحتی روی پوست سر بخورد و یک قوام کرمی و قابل مخلوط‌شدن ایجاد کند.
  • واکس: موم زنبور عسل، موم کارنائوبا یا موم‌های مصنوعی اغلب برای ایجاد ساختار و ضخامت پایه کرم استفاده می‌شود. موم‌ها به توانایی محصول برای چسبیدن به پوست کمک کرده و پوشش طولانی‌تری را تضمین می‌کنند.
  • پیگمنت‌ها یا رنگ‌دانه‌ها: رنگدانه‌ها وظیفه رنگی کردن فونداسیون را بر عهده دارند. برای ایجاد رنگ، معمولاً از اکسیدهای آهن و سایر رنگ‌دانه‌های معدنی استفاده می‌شود. ترکیب خاص و غلظت رنگ‌دانه‌ها، سایه و سطح پوشش فونداسیون را تعیین می‌کند.
  • مرطوب‌کننده‌ها: ممکن است موادی مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک به فونداسیون کرمی اضافه شود تا رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشک‌شدن فونداسیون جلوگیری کند.
  • مواد نگهدارنده: مواد نگهدارنده مانند فنوکسی اتانول برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در محصول، افزایش عمر مفید و حفظ ایمنی آن گنجانده شده است.
  • آنتی اکسیدان‌ها: موادی مانند ویتامین E یا عصاره چای سبز در این کرم ممکن است به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کنند و در برابر آسیب‌های محیطی از پوست محافظت نمایند.
  • عطر: رایحه ممکن است برای خوش‌بو‌کردن فونداسیون استفاده شود؛ با این حال بسیاری از فرمولاسیون‌ها بدون عطر هستند؛ به‌خصوص آن‌هایی که برای پوست‌های حساس طراحی شده‌اند.
  • بایندرها: بایندرها به نگه‌داشتن مواد در کنار هم کمک می‌کنند و بافت کلی کرم را بهبود بخشیده و به‌نرمی و چسبندگی آن به پوست کمک می‌کنند.

 

توجه به این نکته ضروری است که افرادی که پوست حساسی دارند باید به مواد تشکیل‌دهنده محصولات آرایشی خود توجه داشته باشند و فرمول‌هایی را انتخاب کنند که برچسب «ضد حساسیت» یا «مناسب برای پوست‌های حساس» روی آن‌ها وجود دارد. علاوه‌بر این، ترکیبات موجود در فونداسیون کرمی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین خواندن برچسب‌ محصول هنگام خرید لازم است.

 

از چه ترکیباتی در کرم پودر باید اجتناب کرد؟

برخی از ترکیبات سمی شمرده می‌شوند و باید در از انها در کرم پودر وسایر لوازم آرایشی اجتناب کرد. ما در اینجا برخی از این مواد را آورده‌ایم:

 

  • تالک: تالک یک ماده معدنی است که اغلب در کرم پودرها برای جذب رطوبت و کاهش درخشندگی استفاده می‌شود. با این حال، تالک در صورت استنشاق طولانی‌مدت با مشکلات تنفسی و سرطان ریه مرتبط است.
  • پارابن: پارابن نوعی نگهدارنده است که معمولا در لوازم آرایشی برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود. با این حال، این ماده با اختلالات هورمونی مرتبط بوده و ممکن است در ایجاد سرطان سینه نقش داشته باشند.
  • عطرها: عطرها اغلب به لوازم آرایشی اضافه می‌شوند تا رایحه را بهبود دهند. با این حال، آنها می‌توانند باعث پوست را تحریک کرده و سبب واکنش‌های آلرژیک شوند.
  • اکسی کلرید بیسموت: بیسموت اکسی کلرید ماده معدنی است که در برخی از کرم‌ها برای ایجاد اثر براق مرواریدی استفاده می‌شود. با این حال، در برخی از افراد با پوست حساس می‌تواند باعث خارش، قرمزی و سوزش شود.
  • رنگ‌های مصنوعی: رنگ های مصنوعی اغلب به لوازم آرایشی اضافه می‌شوند تا رنگ خاصی به آنها بدهد. با این حال، برخی از رنگ‌های مصنوعی با تحریک پوست و واکنش های آلرژیک مرتبط هستند.

انواع کرم پودر

اگرچه اکثر انواع کرم پودرهایی که استفاده می‌کنیم، بافتی شبیه به کرم دارد.؛ اما همه کرم‌پودرها یکسان نیستند و از نظر بافت، قوام، پوشش و استفاده با هم فرق دارند. ما در اینجا انواع رایج فونداسیون‌های کرمی را بررسی می‌کنیم

  • کرم پودر فشرده (Compact Cream Foundation): این نوع فونداسیون کرمی معمولاً به‌شکل فشرده و شبیه پنکیک آرایشی است. اما هنگام لمس، کرمی است و پوششی مشابه با کرم‌ پودر ایجاد می‌کند. این نوع فونداسیون اغلب همراه با یک اسفنج یا اپلیکاتور ارائه می‌شود.
  • کرم ماتیکی (Stick Foundation): فونداسیون‌های استیک شبیه رژ لب هستند. آن‌ها در یک لوله قرار دارند که به‌تدریج بالا آمده و به‌شکل مستقیم یا با استفاده از اپلیکاتور روی پوست اعمال می‌شود. غلظت این کرم‌پودرها نیز مانند نوع قبلی زیاد است.
  • کرم فرم‌گرفته یا موس (Whipped or Mousse Foundation): فونداسیون فرم‌گرفته یا موس دارای بافتی سبک و مطبوع است که روی پوست نرم و مخملی می‌شود. این نوع کرم اغلب یک پوشش طبیعی و مرطوب روی پوست ایجاد کرده و برای کسانی که به دنبال گزینه‌ای سبک با پوشش مناسب هستند کاربرد دارد.
  • فونداسیون تیوبی (Tube or Squeeze-Bottle Foundation): این نوع کرم دارای قوام خامه‌ای است و بیشترین نوعی از کرم پودر است که ما با آن آشنا هستیم. گاهی این نوع فونداسیون در تیوب‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شود و گاهی در ظرف‌های شیشه‌ای پمپ‌دار ارائه می‌شوند.

 

فرق کرم پودر مبتنی بر آب و منبتی بر چربی

فونداسیون‌های کرمی با پایه آب و چربی در مواد اولیه و بافت حاصله متفاوت هستند.

فونداسیون‌های کرمی با پایه آب، همان‌طور که از نام آن پیداست، دارای محتوای آب بالاتری هستند که به آن‌ها حالت سبکی داده و اجازه می‌دهد که پوست تنفس کند. این کرم‌‌ها اغلب ظاهری طبیعی و مرطوب دارند و برای کسانی که آرایش سبک‌تر را ترجیح می‌دهند، مناسب هستند.

از سوی دیگر، فونداسیون‌های کرمی مبتنی بر چربی یا روغن، حاوی نسبت بیشتری از پر‌کننده‌ها و روغن‌ها هستند و در نتیجه بافتی غنی‌تر و پوشاننده‌تر دارند. این کرم‌ها برای افرادی که پوست خشک‌تری دارند ایده‌آل هستند، زیرا آب‌رسانی بیشتری را ارائه کرده و ظاهری درخشان دارند.

روش استفاده از فونداسیون کرمی

برای استفاده از کرم پودر باید ابتدا پوست خود را تمیز کرده و با استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب مرطوب کنید. در مرحله بعد پرایمر آرایشی را روی پوست بزنید تا دوام کرم پودر را بیشتر کرده و ظاهر آن را بهبود دهد. استفاده از پرایمر مخصوصا برای فونداسیون‌های سنگین و پوشش بالا نیاز است.

پس از استفاده از پرایمر در صورت تمایل می‌توانید برای دور چشم خود از کانسیلر استفاده کنید. پس از آن نوبت به استفاده از کرم پودر می‌رسد.

اگر کرم‌ پودر شما حالت کرمی دارد، مقدار کمی از آن را به‌شکل نقطه نقطه روی پوست زده و با نوک انگشتان یا اپلیکاتور پخش کنید. در مورد کرم‌پودرهای غلیظ‌تر استفاده از اسفنج توصیه می‌شود.

 

سخن آخر

کرم پودر، یک وسیله آرایشی مهم و رایج است که نه تنها پوست را بهبود داده، بلکه یک زیرسازی مناسب برای آرایش فراهم می‌کند. ما در این مقاله ترکیبات و انواع مختلف این ماده آرایشی را معرفی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *