انواع رژ لب و روش انتخاب رنگ مناسب

انواع رژ لب و روش انتخاب رنگ مناسب

رژ لب یا ماتیک، یکی از لوازم آرایشی است که هزاران سال است استفاده می‌شود. از مصر باستان تا هالیوود امروزی، این ماده آرایشی نقش مهمی در روتین‌های زیبایی در سراسر جهان داشته است. با این حال، به دلیل وجود انواع مختلف ماتیک، انتخاب نوع مناسب آن ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

در این مقاله، انواع مختلف رژ لب را بررسی کرده و نکاتی را در مورد چگونگی انتخاب رنگ مناسب ماتیک براساس رنگ پوست ارائه خواهیم داد.

اگر می‌خواهید مانند حرفه‌ای‌ها ماتیک خود را انتخاب کنید، این مقاله را از دست ندهید.

انواع رژ لب

ماتیک‌ها انواع مختلفی دارد که هر‌کدام فرمولاسیون، پرداخت و روش کاربرد منحصر‌به‌فرد خود را دارند. در اینجا انواع رایج این لوازم آرایشی را معرفی می‌کنیم.

 

رژ لب‌های سنتی

این نوع ماتیک، کلاسیک‌ترین و رایج‌ترین نوع رژ لب است که در انگلیسی به آن Bullet Lipsticks یا رژ لب گلوله‌ای گفته می‌شود. این نوع ماتیک، از یک لوله همانند یک گلوله بیرون آمده و مستقیما یا برس روی لب‌ها اعمال می‌شود.

رژ لب‌های Bullet بسته به فرمولاسیون می‌توانند ظاهری کرمی، ساتن، مات یا براق داشته باشند. آن‌ها اغلب حاوی ترکیبی از موم، روغن، رنگ‌دانه و سایر مواد هستند.

 

ماتیک مایع

همان‌طور که از نامشان پیداست، ماتیک‌های مایع به‌صورت مایع هستند و معمولاً با اپلیکاتور عصایی استفاده می‌شوند. آن‌ها رنگ‌دانه زیاد و ماندگاری طولانی دارند و به دلیل بافت ظریف خود محبوب هستند.

ماتیک‌های مایع اغلب حاوی ترکیبی از رنگ‌دانه‌های مایع، موم‌ها و روغن‌ها هستند. آن‌ها به‌صورت مات یا نیمه‌مات تولید می‌شوند و ممکن است در برابر پاک‌شدن مقاومت بیشتری داشته باشند.

 

براق‌کننده لب

براق‌کننده‌های لب به‌صورت مایع یا ژل تولید می‌شوند و به‌خاطر ظاهر براق خود معروف هستند. آن‌ها با یک اپلیکاتور ابری یا مستقیماً اعمال می‌شوند.

براق‌کننده‌های لب معمولاً حاوی روغن، نرم‌کننده‌ها و گاهی ذرات منعکس‌کننده نور هستند. آن‌ها ظاهری براق و اغلب شفاف داشته و رنگ طبیعی لب‌ها را تقویت می‌کنند.

ممکن است برخی از انواع براق‌کننده، دارای رنگ ملایمی باشند.

 

استین لب یا تینت لب

استین لب یا تینت لب، مایع است؛ اما فرمولاسیون سبکی دارد که برای ایجاد یک رنگ ظریف و ‌ماندن طولانی‌مدت روی لب‌ها طراحی شده است. این لوازم آرایشی اغلب برای ایجاد ظاهری طبیعی استفاده می‌شود.

تینت لب، در مقایسه با رژ لبِ مایع، کم‌تر رنگ‌دانه دارد و کاملا مرطوب‌کننده است. استین لب معمولاً بر پایه آب یا ژل است و رنگ‌دانه‌هایی دارد که به لب‌ها نفوذ کرده و مدت زیادی باقی می‌مانند.

 

رژ لب مات

ماتیک‌های مات ظاهری صاف و غیر‌براق دارند. آن‌ها رنگ‌دانه‌های غلیظی داشته و روی لب کاملا پررنگ و مات هستند.

ماتیک‌های مات، حاوی غلظت بیشتری از رنگ‌دانه‌ها و نرم‌کننده‌های کم‌تری هستند که به آن‌ها بافت خشک‌تری می‌بخشد. این موارد آرایشی ممکن است شامل ترکیباتی مانند خاک رس کائولن برای جذب روغن اضافی باشند.

 

رژ لب‌های کرمی

ماتیک‌های کرمی دارای بافت کرمی و مرطوب هستند که رطوبت لب‌ها را تامین می‌کند. آن‌ها تعادلی بین رنگ‌دانه و راحتی ایجاد می‌کنند. این مواد آرایشی حاوی ترکیبی از موم‌ها، روغن‌ها و نرم‌کننده‌ها هستند. فرمولاسیون این محصولات اجازه می‌دهد تا روی لب کاملا نرم و مرطوب به‌نظر برسند.

 

شناخت انواع مختلف رژ لب‌ها به افراد این امکان را می‌دهد که ماتیکی را انتخاب کنند که مطابق با سلایق و نوع آرایش آن‌ها باشد.

 

روش انتخاب رنگ رژ لب

انتخاب رنگ ماتیک مناسب براساس رنگ پوست می‌تواند زیبایی طبیعی شما را افزایش دهد. ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا با در نظر گرفتن رنگ پوست خود، بهترین رنگ ماتیک را انتخاب کنید.

 

رنگ پوست روشن

برای رنگ پوست روشن، ماتیک‌هایی با رنگ‌های زیر مناسب هستند:

  • صورتی ملایم: رنگ صورتی ملایم ظاهری ظریف و طبیعی روی لب‌ها ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تضاد زیادی بین لب‌ها و رنگ پوست ایجاد نشود.
  • رنگ‌های هلویی و مرجانی: رنگ‌های هلویی و مرجانی به رنگ پوست روشن گرما می‌بخشد و ظاهری شاداب و سرزنده ایجاد می‌کند.
  • قرمز روشن: یک ماتیک قرمز روشن با ته رنگ آبی انتخاب کنید تا ظاهر صورت شما کلاسیک و در عین حال زیبا شود.

 

رنگ پوست معمولی

افرادی که پوست آن‌ها نه روشن نه تیره است، می‌توانند از راهنمای زیر برای انتخاب رنگ ماتیک استفاده کنند.

  • رنگ‌های توتی: انواع رنگ‌های توتی، از جمله رنگ‌های تمشکی و کرن بری، می‌توانند یک مکمل مناسب برای رنگ‌های پوست متوسط باشند.
  • قرمز گرم: قرمزهای گرم مانند قرمز نارنجی یا قرمز آجری شادابی بیشتری را به پوست این افراد می‌دهد.
  • کاراملی و تراکوتا: رنگ‌های مات مانند کاراملی و تراکوتا می‌توانند ظاهری گرم را بدون پررنگ بودن ایجاد کنند.

 

رنگ پوست تیره

افرادی که پوست آن‌ها کاملا تیره است، می‌توانند از رنگ‌های زیر برای رژ لب استفاده کنند.

  • قرمز تیره: قرمز تیره و پررنگ، مانند رنگ شرابی، می‌تواند روی پوست تیره بسیار زیبا باشد.
  • آلویی و توتی: رنگ‌های آلویی و توتی پررنگ، عمق طبیعی رنگ پوست تیره را افزایش می‌دهد و ظاهر آن را خاص و زیبا می‌کند.
  • قهوه‌ای شکلاتی: رنگ قهوه‌ای شکلاتی یا قهوه‌ای تیره می‌تواند انتخابی خاص و چشمگیر باشد و نظر همه را به خود جلب کند.

رژ لب توتی

 

 

رنگ پوست خنثی یا زیتونی

افرادی که پوستی زیتونی دارند، می‌توانند از رنگ‌های زیر برای لب‌های خود بهره ببرند:

  • کاراملی و قهوه‌ای گرم: سایه‌های کاراملی و قهوه‌ای گرم می‌توانند ته رنگ طبیعی پوست خنثی یا زیتونی را تکمیل کنند. نارنجی و مشکی دو جزء اصلی هستند که برای تولید رنگ‌های قهوه‌ای استفاده می‌شوند. آن‌ها این توانایی را دارند که گرمای رنگ پوست زیتونی را نشان دهند.
  • رنگ‌های توتی: رنگ‌های توتی به‌خوبی با پوست زیتونی هماهنگ می‌شوند. استفاده از ماتیک به رنگ توت می‌تواند به اندازه استفاده از رژ لب قرمز جذاب باشد.
  • رژ لب با رنگ نود یا خنثی: طیف گسترده‌ای از رنگ‌های خنثی، از مایل به قرمز روشن تا بژ گرم وجود دارد. رنگ‌های نود، نه خیلی تیره و نه خیلی روشن هستند. این ماتیک‌ها ظاهر پوست زیتونی را شیک کرده و به خوبی با رنگ پوست هماهنگ می‌شوند.

 

نکاتی برای خرید رژ لب

بعد از انتخاب رنگ مناسب با پوست، لازم است نکات زیر را برای خرید این لوازم آرایشی رعایت کنید:

  1. قبل از خرید تست کنید: همیشه قبل از خرید ماتیک را روی پوست یا لب‌های خود تست کنید تا ببینید که در برابر رنگ چهره شما چگونه به نظر می‌رسد. با این حال، امکان آلودگی را هنگام تست رژ لب روی لب‌ها در نظر بگیرید.
  2. بررسی رنگ در نور طبیعی: رنگ‌های ماتیک را در نور طبیعی بررسی کنید تا حقیقت رنگ آن‌ها را متوجه شوید.
  3. خرید از برند معتبر: سعی کنید رژ لب خود را از برند معتبر خریداری کنید تا از سالم و بهداشتی‌بودن آن مطمئن شوید.

 

سخن آخر

رژ لب یا ماتیک، انواع مختلفی دارد (مایع، جامد، کرمی، مات، براق و…) اتخاب هماهنگ رنگ و بافت رژ لب به شما کمک می‌کند تا زیبایی طبیعی خود را چندین برابر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *