درباره پنکیک آرایشی بیشتر بدانیم!

پنکیک

پنکیک یا پودر، یکی از لوازم آرایشی است که حدود دویست سال از تولید آن می‌گذرد. این پودر، به‌همراه فونداسیون (کرم‌ پودر) و یا به تنهایی استفاده می‌شود تا پوست را صاف و مات کرده و ایراد‌های آن را از بین ببرد.

ما در این مقاله، پس از بیان مقدمه‌ای درباره پنکیک آرایشی و شیوه استفاده از آن، در مورد ترکیبات این ماده آرایشی صحبت کرده و با برشمردن مواد مضری که ممکن است در ساخت پنکیک استفاده شود، شما را در خرید یک پودر مرغوب کمک می‌کنیم.

پنکیک چیست و چطور استفاده می‌شود؟

پنکیک آرایشی یا همان پودر، به ظرف‌های پودر فشرده اشاره دارد که در سایه‌های مختلف موجود هستند و تقریبا همه خانم‌ها از آن استفاده می‌کنند.

با این حال، نکته مهم در مورد پنکیک آرایشی این است که روش استفاده ما از آن، با روشی که این ماده برای آن طراحی شده است، متفاوت است. اکثر افراد پنکیک را به‌عنوان یک تکیمل‌کننده آرایش و مات‌کننده، پس از پایان آرایش استفاده می‌کنند؛ به این شکل که مقدار کمی از پودر را با استفاده از اسفنج برداشته و به‌صورت ضربه‌ای روی لایه‌های قبلی آرایش می‌زنند.

اگرچه این روش، مرسوم و مناسب است؛ اما هدف اصلی از ساخت پنکیک آرایشی، جایگزین‌کردن آن با فونداسیون بوده است. این ماده آرایشی برای اولین بار، برای استفاده در فیلم‌های رنگی که استفاده از فونداسیون در آن‌ها سبب براق‌شدن پوست می‌شد، طراحی گردید و اکنون نیز به‌طور وسیعی در تئاتر به جای کرم‌پودر استفاده می‌شود.

اگر بخواهید پودر را به‌جای فونداسون استفاده کنید، کافی است پد آن را مرطوب کرده و سپس روی پودر بکشید و آن را روی صورت خود بمالید. احتمالا هیچ‌وقت چنین کاری نکرده‌اید. اما اگر یک‌بار آن را امتحان کنید، متوجه می‌شوید که پنکیک می‌تواند شبیه فونداسیون عمل کند.

با این حال، این نکته را در نظر بگیرید که این شیوه استفاده از پنکیک آرایشی برای پوست‌های خشک مناسب نیست.

 

مواد تشکیل‌دهنده پنکیک آرایشی

پنکیک آرایشی بر پایه آب است و حاوی پودری با رنگ‌دانه بالا است که در یک کرم دهیدراته ساخته‌شده از استئارات تری اتانول آمین (یک صابون)، لانولین و آب ترکیب شده است. با توجه به این ترکیبات، می‌توان پنکیک را یک کرم پودر دهیدراته در نظر گرفت.

علاوه‌بر این، مواد دیگری مانند پرکننده‌ها (تالک) و رنگ‌دانه‌ها (مانند اکسیدهای آهن) نیز به این ماده آرایشی اضافه می‌شود.

درصد اجزای مختلف در پنکیک آرایشی به‌شرح زیر است:

  • روغن‌ها و موم‌ها 2.8 درصد
  • مواد Plasticizing و پراکنده‌کننده 5.3 درصد
  • رنگ‌دانه3 درصد
  • تالک 78.6 درصد

برای تهیه این ماده آرایشی، امولسیون ابتدیی تهیه می‌شود. سپس پرکننده‌ها و رنگ‌دانه‌ها به آن اضافه شده و مخلوط از یک آسیاب کلوئیدی عبور داده می‌شود. در مرحله بعدی پنکیک خشک شده و به شکل نهایی درمی‌آید.

انتخاب و نسبت مواد مورد استفاده برای تهیه پنکیک بسیار مهم است. روغن‌ها و موم‌ها میزان مات یا درخشندگی پودر را روی پوست تعیین می‌کنند و عوامل امولسیون‌کننده، پودرها و رنگ‌دانه‌ها بر قدرت پوشش، ضخامت پودر و نحوه استفاده آن تاثیر می‌گذارند.

 

مواد مضر در پنکیک آرایشی که باید از آن‌ها اجتناب کرد

اگر قصد خرید پنکیک آرایشی را دارید، لازم است ترکیبات آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید فاقد مواد مضر زیر است.

 

فرمالدئید

استفاده از این ماده براساس قوانین اتحادیه اروپا ممنوع است، اما هنوز در محصولات آمریکایی استفاده می‌شود. با این حال نشان داده شده است که قرارگرفتن در معرض مکرر و طولانی‌مدت این ماده، می‌تواند سلامت افراد را به‌خطر بیندازد. فرمالدئید با نام‌های زیر در محصولات آرایشی دیده می‌شود: دیازولیدینیل اوره، 3-دیول ایمیدازولیدینیل اوره، DMDM هیدانتوئین، کواترنیم-15، نیتورپروپان-1، فرمالین، متانال، متیل آلدهید، متیلن اکسید.

 

تریکلوزان

تریکلوزان سبب اختلال در غدد درون‌ریز شده و با اثرات ماندگار بر هورمون‌ها سبب ناباروری می‌شود. اما این ماده هنوز یک عامل آنتی باکتریال رایج است که به محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر آب اضافه می‌شود. برای اجتناب از آن به‌دنبال نام‌های رایج‌تر مانند: Irgasan DP-300، Lexol 300، Ster-Zac، Cloxifenolum باشید.

 

 پارابن

همانند تری کلوزان، پارابن نیز یک ماده است که با اختلالات غدد درون‌ریز مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند با سرطان سینه، تعداد کم اسپرم و سرطان پوست مرتبط باشد. پارابن در محصولات مایع نیز بیشتر دیده می‌شود و با نام‌های مشابه که به «پارابن» ختم می‌شوند، مانند: ایزوپروپیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن، فنیل پارابن، بنزیل پارابن و پنتیل پارابن مشخص می‌گردد.

فتالات‌ها

فتالات‌ها نیز یکی دیگر از عوامل اختلال در غدد درون‌ریز هستند که با مشکلات باروری، چاقی و حتی نقص‌های رشدی مرتبط می‌باشند. فتالات‌ها معمولاً در هر چیزی که «عطر» دارد، یافت می‌شوند. بهتر است از هر چیزی که از عطر مصنوعی استفاده می‌کند، اجتناب کنید تا از این ماده در امان بمانید. گاهی اوقات نام‌های شیمیایی مختلفی از جمله: BBP: بوتیل بنزیل فتالات برای آن به‌کار می‌رود.

 

سرب

سرب که اساساً در همه جای دنیا ممنوع است، یک نوروتوکسین شناخته‌شده با اثرات مشخص بر باروری است. اگرچه سال‌ها پیش سرب ممنوع شد، اما هنوز در مواد آرایشی مانند پنکیک آرایشی پیدا می‌شود و از آن بدتر که به‌عنوان مواد تشکیل‌دهنده ذکر نمی‌گردد؛ بلکه به‌مقدار کمی در رنگ‌ها به‌عنوان آلاینده یافت می‌شود. برای اجتناب از سرب لازم است مواد آرایشی و از جمله پنکیک‌هایی را خریداری کنید که برند آن‌ها معتبر و شناخته‌شده است.

 

علاوه‌بر موارد فوق، لازم است از مواد زیر نیز در پنکیک و سایر لوازم آرایشی پرهیز کنید:

  • نفت
  • پروپیلن گلیکول
  • ترکیبات بوتیله (BHT + BHA)

 

پنکیک و فونداسیون چه فرقی دارند؟

اگرچه فونداسیون (کرم پودر) و پنکیک آرایشی، هر دو برای صاف‌کردن پوست صورت و از بین بردن ایرادات آن استفاده می‌شوند، اما تفات‌هایی با هم دارند که سبب می‌شود، روش استفاده و موارد استفاده از آن‌ها متفاوت شود. ما در اینجا تفاوت بین این دو محصول را برمی‌شماریم.

 

بافت و قوام

  • فونداسیون: فونداسیون‌ها به اشکال مختلف از جمله مایع، کرم یا استیک وجود دارند. بافت، بسته به فرمول می‌تواند از سبک وزن تا پوشش کامل متغیر باشد.
  • پنکیک: پنکیک معمولاً به یک کرم پایه سنگین‌تر اشاره دارد که به‌شکل کیک جامد یا فشرده درمی‌‌آید. اغلب غلیظ‌تر است و در مقایسه با فونداسیون مایع، پوشش بیشتری می‌دهد.

 

پوشش

  • فونداسیون: فونداسیون‌ها طیف وسیعی از گزینه‌های پوشش را ارائه می‌دهند؛ از پوشش سبک تا پوشش کامل. هر کس می‌تواند براساس نیاز خود، میزان پوشش فونداسیون را انتخاب کند.
  • پنکیک: پنکیک آرایشی به دلیل ارائه سطح بالاتری از پوشش شناخته شده است. اغلب در آرایش تئاتر یا صحنه به دلیل توانایی آن در ایجاد یک پوشش بی‌عیب و مات، پوشش موثر لکه‌ها، جای زخم‌ها و رنگ ناهموار پوست استفاده می‌شود.

 

روش کاربرد

  • فونداسیون: بسته به فرمول، فونداسیون را می‌توان با انگشتان، اسفنج‌های آرایشی، برس‌ها یا ابزارهای دیگر اعمال کرد. فونداسیون‌های مایع اغلب با یک اسفنج آرایشی یا برس اعمال می‌شوند؛ در‌حالی‌که فونداسیون‌های استیکی (ماتیکی) مستقیماً روی پوست اعمال می‌شوند.
  • پنکیک: پنکیک معمولاً با استفاده از یک اسفنج مرطوب یا یک برس استفاده می‌شود. مقدار کمی از آن برداشته شده و سپس روی صورت مالیده می‌شود. قوام ضخیم‌تر پنکیک باعث می‌شود تا پوشش کنترل‌شده‌تری داشته باشید.

 

سخن آخر

پنکیک آرایشی اگرچه سابقه طولانی در تاریخ ندارد، اما به‌شکل وسیعی استفاده می‌شود. روش مرسوم استفاده از پنکیک با روشی که برای آن ساخته شده است، کمی متفاوت است. در روش مرسوم، پنکیک به‌شکل پودر روی همه لایه‌های آرایشی و به‌عنوان تکمیل‌کننده استفاده می‌شود. اما در روش اصلی، پنکیک به عنوان زیرسازی و با یک اسفنج مرطوب روی پوست قرار می‌گیرد. برخی از ترکیبات آرایشی که در پنکیک‌های نامرغوب استفاده می‌شوند، سمی هستند و لازم است از آن‌ها اجتناب گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *