بهداشت و نظافت در مناطق تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

Production of cosmetics

تعهداتی برای بهبود شرایط عملکرد شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی وضع شده است که در نتیجه، سیستم GMP (روش های خوب تولید) برای استفاده در مناطق تولید لوازم آرایشی تنظیم شده است. از آنجایی که خطر آلودگی میکروبیولوژیکی در دفترچه راهنما بسته به محصول متفاوت است، باید از مراحل مختلف تولید مطابق با شرایط بهداشت صنعتی متناسب با ماهیت محصول استفاده کرد تا از هر گونه خطر آلودگی جلوگیری شود. نظارت بهداشتی کل فرآیند تولید از پذیرش کالا (مواد اولیه، مواد بسته بندی و غیره) بر اساس شیوه‌های تولید خوب، از مواد اولیه، بسته بندی و نگهداری محصول نهایی، تولید، شرایط آزمایشگاهی و حمل و نقل را پوشش می‌دهد.

امکانات: این تاسیسات باید به گونه ای طراحی شود که از ترکیب مواد و محصولات جلوگیری شود، از تمیز کردن، پاکسازی و نگهداری موثر اطمینان حاصل شود و کیفیت محصول حفظ شود. باید اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به مراکز انجام شود. مناطق تولید، ذخیره سازی و کنترل کیفیت نباید به عنوان مسیر رفت و آمد توسط پرسنلی که در این مناطق کار نمی کنند استفاده شود.

مناطق پذیرش و ارسال کالا: سکوهای تخلیه و بارگیری باید طوری طراحی شوند که از مواد و محصولات در برابر شرایط آب و هوایی محافظت کنند. طراحی آن باید به گونه ای باشد که در هنگام تخلیه و بارگیری بر شرایط ذخیره سازی تأثیری نداشته باشد.

مناطق ذخیره سازی: مناطق ذخیره سازی باید ظرفیت کافی برای ذخیره سازی دسته های مختلف مواد و محصولات را به طور منظم با سیستم قفسه و پالت داشته باشند. مناطق ذخیره سازی باید به گونه‌ای طراحی شود که شامل مناطق قرنطینه، پذیرش و رد مواد اولیه، مواد بسته بندی و محصولات نهایی باشد. قرار دادن محصولات و مواد در محل نگهداری باید به گونه ای انجام شود که از تجمع گرد و غبار و کثیفی جلوگیری شود، به راحتی تمیز شوند و از خطر آلودگی و آلودگی متقاطع جلوگیری شود.

کنترل دما و رطوبت: باید مطابق با خصوصیات مواد اولیه و فرآورده های ذخیره شده در محل های نگهداری فراهم شود. تجهیزات اندازه گیری دما و رطوبت باید در محل نگهداری نگهداری شود و شرایط دما و رطوبت محیط تعریف و پیگیری شود و سوابق نگهداری شود. مواد ذخیره شده در انبارها در اثر نور خورشید آسیب می بینند.

برخی از اقدامات پیشگیرانه برای حفظ بهداشت را در زیر ذکر شده:

  • مناطقی در محل ذخیره سازی باید به عنوان مناطق قفل شده که ورود و خروج مسدود است تشکیل شود.
  • با مواد بسته‌بندی چاپی باید با احتیاط رفتار کرد و در مکان‌هایی که افراد غیرمجاز به آن دسترسی ندارند و تحت شرایط امنیتی مناسب نگهداری شوند.
  • در محل‌های تولید و نگهداری که در آن از مواد اولیه قابل اشتعال، مواد منفجره و مواد کمکی استفاده می‌شود، اقدامات کافی و مناسب انجام شود. شرایط نگهداری این مواد باید تنظیم شود تا خطری ایجاد نشود.
  • مناطق دریافت و ارسال کالا باید به صورت مناطق مجزا ایجاد شود که بر شرایط نگهداری تأثیری نداشته باشد. مناطق تولید؛ برای جلوگیری از آلودگی متقاطع، باید فضاهای مستقل و مناسب برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی وجود داشته باشد.
  • سیستم تهویه با پیش فیلتر یک یا دو مرحله ای تعبیه شود که حداقل مکش و دمیدن را مطابق با ویژگی‌های محصولات تولید شده در منطقه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی انجام دهد. به عنوان بخشی از نگهداری سیستم تهویه، کارایی و استحکام فیلترها باید در فواصل زمانی منظم بررسی و ثبت شود.
  • از آنجایی که آب ماده اولیه مهمی است باید مراقبت ویژه ای انجام شود. تجهیزات تولید آب و سیستم های آب باید آب با کیفیت را برای تضمین مناسب بودن محصول نهایی فراهم کنند. فرآیندهای اعمال شده در آب مانند دیونیزه کردن، فیلتراسیون و تقطیر باید بر اساس نیاز محصول تعیین شوند. سیستم آب باید طوری طراحی شود که خطر رکود و آلودگی را از بین ببرد. تجهیزات مورد استفاده برای ذخیره و حمل و نقل آب باید به طور مرتب نگهداری و بازرسی شوند. سیستم آب باید طبق روش‌های مکتوب ضدعفونی شود.
  • کیفیت شیمیایی و میکروبیولوژیکی آب مصرفی در تولید باید به طور مرتب پایش و طبق رویه‌های مکتوب ثبت شود. هر گونه انحراف شناسایی شده باید گزارش شود و اصلاح شود.
  • تجهیزات مورد استفاده در سیستم آب و توزیع آب باید از جنس (ترجیحاً فولاد ضد زنگ) باشد که بر کیفیت آب تأثیری نداشته باشد.
  • کف، سقف، دیوارها و پنجره‌های تاسیسات تولیدی باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای نظافت، نگهداری و تعمیر مناسب باشند. این نواحی باید عاری از ترک و درزهای باز، صاف و بدون ذرات باشند و در صورت لزوم ضدعفونی شوند.
  • طراحی لوله ها، خروجی ها و کانال ها در کل تاسیسات باید عاری از فرورفتگی، برآمدگی و حفره باشد تا نظافت آسان شود.
  • چیدمان و طراحی تجهیزات باید به گونه ای طراحی شود که از آلودگی متقاطع، تجمع گرد و غبار و کثیفی و هر عاملی که ممکن است به طور کلی بر کیفیت محصول تأثیر منفی بگذارد جلوگیری کند و تمیز کردن و نگهداری موثر را تضمین کند.
  • برای نشان دادن وضعیت تجهیزات مورد استفاده در تأسیسات باید از علامت گذاری و / یا برچسب متمایز استفاده شود. (به عنوان مثال تمیز، کثیف، در تعمیر و نگهداری، معیوب، و غیره) تجهیزات معیوب و یا معیوب باید در صورت امکان از منطقه تولید یا کنترل کیفیت حذف شوند.
  • روش‌های مناسب نظافت و پاک‌سازی باید در روش‌ها و دستورالعمل‌های فرآیند نظافت تعریف شود، مواد پاک‌کننده مورد استفاده مطابق با زمینه‌ها و تجهیزات تعریف شده و سوابق فعالیت‌های نظافتی نگهداری شود. تأسیسات باید طوری طراحی و ساخته شود که از ورود آفات، جوندگان، پرندگان و سایر حیوانات جلوگیری شود.
  • پسماندهایی که ممکن است در هر قسمت از تاسیسات رخ دهد باید به درستی شناسایی و در مناطق کاملا بسته نگهداری شوند.
  • کنترل کیفیت در نمونه برداری، مشخصات، آزمایش، مستندسازی، رویه‌ها و رویه‌های انتشار مربوط می‌شود. کنترل کیفیت به روش‌های آزمایشگاهی محدود نمی شود. کیفیت باید در هر تصمیم‌گیری در مورد کیفیت محصول دخیل باشد. واحد کنترل کیفیت باید نشان دهد که کیفیت محصول و مواد دارای معیارهای پذیرش لازم است. مناطق کنترل کیفیت، آزمایشگاه های کنترل کیفیت باید جدا از منطقه تولید بوده و مطابق با فرآیندهایی که باید انجام شود طراحی شوند. باید فضای کافی برای جلوگیری از تداخل و آلودگی متقابل وجود داشته باشد. به منظور بررسی انطباق مواد اولیه، مواد بسته بندی، محصولات واسطه‌ای و نهایی با معیارهای پذیرش توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت، با تجزیه و تحلیل آنها با روش های مناسب طبق رویه‌های از پیش تعیین شده و دقیق نگهداری شود.
  • معرف‌های آزمایشگاهی، محلول‌ها، استانداردهای مرجع باید طبق رویه‌های مکتوب تهیه و در مناطقی که دما و رطوبت پایش می‌شود نگهداری شود. این محلول‌ها و معرف‌ها باید با محتویات، تاریخ تهیه و نام، امضای شخصی که معرف را تهیه می کند، برچسب گذاری شود.
  • مناطق کمکی، توالت های پرسنل، تعویض لباس و بخش های حمام باید به راحتی در دسترس و متناسب با تعداد کاربران باشد. حمام و توالت باید از محل تولید و انبار جدا باشد. کارگاه‌های نگهداری باید تا حد امکان از مناطق تولیدی جدا شوند. اگر لوازم یدکی و ابزار در مناطق تولید نگهداری می‌شود، این قطعات و ابزار باید در اتاق ها یا کابینت‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند نگهداری شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *