همه‌چیز درباره تاریخچه کرم پودر و ترکیبات آن

کرم پودر یا همان فونداسیون (foundation)، زیرسازی آرایش محسوب می‌شود. این محصول پوست را برای آرایش حاضر کرده و بافت آن را صاف و شفاف می‌کند. کرم پودرها انواع مختلفی دارند؛ برخی از آن‌ها کرمی، برخی مایع، برخی mouse و تعدادی دیگر پودری هستند.

ما در این مقاله شما را با انواع کرم پودر، تاریخچه آن و روش مصرف فونداسیون آشنا می‌کنیم.

 

تاریخچه کرم پودر

زیرسازی آرایش یا کرم پودر تاریخچه‌ای دارد که به تمدن‌های باستانی بازمی‌گردد. مصری‌ها که به‌خاطر تشریفات زیبایی دقیق خود در طول تاریخ شناخته شده‌اند، از ماده‌ای شبیه فونداسیون، ساخته‌شده از مواد معدنی برای دستیابی به پوستی یکدست استفاده می‌کردند.

در یونان و روم باستان، زنان از سرب سفید و گچ برای روشن‌کردن پوست خود استفاده می‌کردند.

دوره رنسانس پوست رنگ‌پریده مد بود که از طریق مخلوط‌های حاوی مواد خطرناکی مانند سرب حاصل می‌شد.

در عصر مدرنِ فونداسیون، در اوایل قرن بیستم با ایجاد کرم‌پودرهای سازگارتر با پوست آغاز شد. در دهه 1930، «مکس فاکتور» اولین فونداسیون تجاری موجود، با نام «پان کیک» را معرفی کرد. این کرم پودر انقلابی در صنعت آرایشی و بهداشتی ایجاد کرد و منجر به توسعه طیف گسترده‌ای از محصولات زیرسازی شد که رنگ‌ها و انواع پوست امروزی را پوشش می‌دهند.

 

مواد تشکیل‌دهنده کرم پودر

فونداسیون معمولاً حاوی ترکیبی از چندین ماده است. این مواد شامل آب یا روغن به‌عنوان پایه است که به پخش یکنواخت محصول کمک می‌کند.

نرم‌کننده‌هایی مانند دایمتیکون و گلیسیرین نیز باعث نرمی و آب‌رسانی پوست می‌شوند. رنگ‌دانه‌هایی مانند اکسیدهای آهن، دی اکسید تیتانیوم و میکا به فونداسیون رنگ می‌دهند و به ایجاد پوشش، کمک می‌کنند. نگهدارنده‌هایی مانند پارابن یا فنوکسی اتانول طول عمر محصول را افزایش داده و از رشد میکروبی جلوگیری می‌کنند.

ترکیبات اضافی ممکن است شامل عوامل ضدآفتاب برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، عوامل تسکین‌دهنده پوست مانند آلوئه‌ورا و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E باشند.

 

انواع کرم پودر

فونداسیون‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

فونداسیون مایع (Liquid Foundation)

فونداسیون مایع یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع فونداسیون‌ها است. این محصول در طیف وسیعی از پرداخت‌ها، از مات تا براق ارائه می‌شود و پوشش‌های مختلفی از کم گرفته تا بسیار ضخیم را ارائه می دهد. فونداسیون مایع برای انواع پوست مناسب است، با این حال انواع بدون چربی برای پوست‌های چرب و فرمول‌های آب‌رسان برای پوست‌های خشک بهتر هستند. فونداسیون مایع به‌راحتی با پوست ترکیب می‌شود و می‌توان آن را با برس، اسفنج یا انگشت استفاده کرد.

 

فونداسیون پودر (Powder Foundation)

فونداسیون پودری یک فرمول خشک و پودری است که می‌تواند فشرده یا شل باشد. این محصول، پوششی سبک تا متوسط ​​ایجاد می‌کند و برای پوست‌های چرب یا مختلط عالی است، زیرا به کنترل درخشندگی و چربی در طول روز کمک می‌کند. فونداسیون‌های پودری سریع اعمال می‌شوند. با این حال، آن‌ها می‌توانند لکه‌های خشک و خطوط ریز را بیشتر نشان دهند، به‌همین دلیل هم برای پوست‌های بالغ و یا خشک ایده‌ال نیستند. اولین فونداسیونی که توسط مکس فاکتور ابداع شد، از همین نوع بود. لازم است برای استفاده از این کرم‌ پودرها با استفاده از برس و یا اسفنج خیس، مقداری از پودر را برداشته و روی صورت اعمال کنید. فونداسیون خشک برای تئاتر بسیار مناسب است، زیرا مانع از برق‌افتادن صورت بازیگر می‌شود.

 

فونداسیون کرم (Cream Foundation)

فونداسیون کرمی قوام ضخیم و کرمی دارد و پوششی متوسط ​​تا کاملی را ایجاد می‌کند. بسیار مرطوب‌کننده است و برای پوست‌های خشک و بالغ مناسب می‌باشد. فونداسیون‌های کرمی در انواع براق و مات وجود دارند و برای یکنواخت‌شدن رنگ پوست و پوشاندن عیوب، عالی هستند. آن‌ها را می‌توان با اسفنج یا برس اعمال کرد و اغلب به‌شکل چوبی یا فشرده برای استفاده راحت، یافت می‌شود.

 

فونداسیون استیک (Stick Foundation:)

توضیح: فونداسیون استیک به‌شکل جامد و استوانه‌ای است که به‌راحتی مستقیماً روی پوست اعمال می‌شود. این محصول پوشش متوسط ​​تا کامل را ارائه‌ می‌دهد. بافت کرمی، آن را برای پوست‌های معمولی تا خشک مناسب می‌کند، اما برخی از فرمول‌ها برای پوست‌های چرب نیز به‌خوبی طراحی شده‌اند. فونداسیون‌های استیک راحت با پوست می‌سازد و به دلیل پوشانندگی بالایی که دارند می‌توانند به‌عنوان کانسیلر عمل کنند.

 

کرم بی بی (بلم زیبایی)

توضیح: بی بی کرم یک محصول چند‌منظوره است که پوشش سبک تا متوسط، آب‌رسانی و مزایای مراقبت از پوست مانند SPF و آنتی‌اکسیدان‌ها را ارائه می‌دهد.

 

فونداسیون موسی

فونداسیون موسی دارای بافتی صاف و مطبوع است که بر روی پوست بسیار سبک بوده و در عین حال پوشش متوسطی را ارائه می‌دهد. برای اکثر انواع پوست مناسب است اما بیشتر از همه برای افرادی که پوست مختلط دارند، مناسب است.

روش انتخاب کرم پودر

برای انتخاب کرم پودر مناسب، مراحل زیر را در پیش بگیرید.

  • نوع پوست خود را بشناسید: مشخص کنید پوست شما چرب، خشک، مختلط یا حساس است.
  • میزان پوشش مورد نیاز خود را تعیین کنید: تصمیم بگیرید که پوشش سبک، متوسط ​​یا کامل می‌خواهید.
  • ته‌رنگ پوست خود را پیدا کنید: مشخص کنید که ته‌رنگ پوست شما گرم، سرد یا خنثی است.
  • کرم پودر را با رنگ پوست خود مطابقت دهید: فونداسیون‌های انتخابی را روی خط فک خود امتحان کنید و بهترین آن‌ها را برگزینید.
  • تست در نور طبیعی: قبل از خرید حتما رنگ گرم پودر روی پوست را در نور طبیعی ببینید.

 

روش استفاده از فونداسیون

برای استفاده موثر از کرم پودر، ابتدا پوست خود را تمیز و مرطوب کنید و از پرایمر استفاده نمایید. کرم پودری را انتخاب کنید که با رنگ پوست شما مطابقت داشته باشد و آن را با استفاده از برس، اسفنج یا انگشتان خود روی پوست اعمال کنید. از مرکز صورت خود شروع کنید و به‌سمت بیرون بروید. از حرکات دایره‌ای ملایم یا حرکات ضربه‌ای استفاده کنید تا به‌طور یکپارچه با پوست ترکیب شوند و به مناطقی که نیاز به پوشش بیشتری دارند، توجه کنید.

 

سخن آخر

فونداسیون و یا همان کرم پودر، زیر‌سازی آرایش محسوب می‌شود. این زیرسازی در قوام‌‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌های مختلف در دسترس است. برای انتخاب نوع مناسب کرم پودر، لازم است رنگ پوست خود را در نظر بگیرید. اگر پوست شما خشک است، فرمول‌های آب‌رسان را انتخاب کنید و اگر چرب است، فرمول‌‌های بدون روغن بهترین گزینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *