خط چشم و انواع آن؛ ترکیبات خط چشم

خط چشم (Eyeliner)، یکی از مهم‌ترین لوازم آرایشی است که تاثیر چشمگیری روی حالت و زیبایی چشم‌ها دارد. با استفاده صحیح از این لوازم آرایشی، می‌توانید حالت چشمان خود را تغییر دهید، آن‌ها را درشت نشان دهید و حتی رنگ چشم را زیباتر کنید. خط چشم، معمولا به رنگ مشکلی است و در بافت‌ها و مدل‌های مختلفی یافت می‌شود. با این حال، ممکن است خط چشم‌هایی به رنگ قهوه‌ای، طوسی و… نیز پیدا کنید.

ما در این مقاله درباره خط چشم، انواع آن، ترکیبات و روش استفاده آن صحبت می‌کنیم.

 

تاریخچه خط چشم

تاریخچه این نوع اوم آرایش به تمدن‌های باستانی برمی‌گردد و اولین استفاده از آن در مصر باستان در حدود 10000 سال قبل از میلاد ثبت شده است. هم مردان و هم زنان از سرمه، ماده‌ای که از گالن (سولفید سرب) و سایر مواد تشکیل می‌شود، برای سیاه‌کردن خط بالای چشم خود استفاده می‌کردند. این عمل نه‌تنها برای اهداف زیبایی، بلکه برای محافظت از چشم‌ها در برابر آفتاب و دفع عفونت‌ها و ارواح شیطانی بود.

استفاده از خط چشم به مناطق مجاور از جمله بین‌النهرین و دره سند گسترش یافت.

در اوایل قرن بیستم، خط چشم در دنیای غرب محبوبیت پیدا کرد، به‌ویژه در دوره فلپر دهه 1920، زمانی‌که آرایش چشم، مد شد.

امروزه خط چشم یکی از اصلی‌ترین روش‌های آرایشی در سطح جهانی است و دارای فرمول‌بندی‌ها و سبک‌های متنوعی است.

 

انواع خط چشم

خط چشم‌ها در اشکال مختلفی وجود دارند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر‌به‌فردی دارند. انواع رایج خط چشم عبارتند از:

  • خط چشم مدادی (Pencil Eyeliner): رایج‌ترین نوع خط چشم که استفاده از آن آسان است و کنترل خوبی را ارائه می‌دهد. انواع مدادی این لوازم آرایش برای ایجاد خطوط دقیق و طبیعی و همچنین برای افراد تازه‌کار ایده‌آل هستند.
  • خط چشم مایع (Liquid Eyeliner): دارای یک اپلیکاتور نازک و نوک‌تیز است که برای ایجاد خطوط بسیار دقیق و پررنگ استفاده می‌شود. استفاده از این نوع خط چشم به یک دست ثابت و مهارت زیاد نیاز دارد. نوک اپلیکاتور برخی از این خط چشم‌ها مویی و برخی دیگر ثابت و محکم است. استفاده از انواع مویی به مهارت بیشتری نیاز داشته و در عین حال ظاهر طبیعی‌تری را ارائه می‌دهند.
  • خط چشم ژلی (Gel Eyeliner): معمولاً در ظروف کوچکی به فروش رسیده و با برس استفاده می‌شود. این محصول ماندگاری طولانی دارد و برای ایجاد خطوط ضخیم‌تر و مشخص‌تر عالی است. گاهی این نوع خط چشم برای آرایش اسموکی و یا تیره‌کرده زیاد چشم‌ها استفاده می‌شود.
  • خط چشم پودری (Powder Eyeliner): اغلب برای ظاهری نرم و اسموکی استفاده می‌شود؛ می‌توان آن را با برس اعمال کرد و تا حد زیادی مشابه با سایه مشکلی عمل می‌کند.

 

ترکیبات خط چشم

فرمولاسیون خط چشم می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً شامل مواد زیر است.

  • آب: آب عمدتاً در محصولات مایع استفاده می‌شود؛ به‌عنوان یک حلال برای حل‌کردن سایر مواد و نرم‌کردن نتیجه نهایی.
  • موم‌ها (مثلاً موم زنبور عسل، موم کارنائوبا): این موم‌ها که در خط چشم‌های مدادی و ژلی یافت می‌شوند، به ایجاد بافت محصول کمک کرده و استفاده از خط چشم را آسان می‌کنند. این ترکیبات سبب می‌شوند که رنگ محصول در جای خود باقی‌مانده و پخش نشود.
  • روغن‌ها (به‌عنوان مثال، روغن کرچک و روغن معدنی): برای ایجاد بافت صاف و کمک به سهولت استفاده از محصول، به ترکیبات آن اضافه می‌شود. روغن‌ها همچنین به جلوگیری از خشک‌شدن محصول کمک می‌کنند.
  • فرم‌دهنده‌های فیلم (به‌عنوان مثال کوپلیمر آکریلات): این‌ها یک لایه نازک روی پوست ایجاد می‌کنند که به خط چشم کمک می‌کند بهتر بچسبد و ماندگاری بیشتری داشته باشد.
  • رنگ‌دانه‌ها (به‌عنوان مثال، اکسیدهای آهن و اولترامارین‌ها): رنگ محصول نهایی را ایجاد می‌کنند. اکسیدهای آهن معمولا برای رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای استفاده می‌شود؛ درحالی‌که اولترامارین‌ها و سایر رنگ‌دانه‌ها می‌توانند رنگ‌های دیگر را ایجاد کنند.
  • نگهدارنده‌ها (مانند پارابن، فنوکسی اتانول): از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کرده و عمر مفید محصول را افزایش می‌دهند. برخی از این نگهدارنده‌ها، مضر هستند (مثل پارابن) و بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد آن‌ها باشند.
  • نرم‌کننده‌ها (مانند لانولین، دایمتیکون): پوست را نرم و صاف می‌کنند و کاربرد راحت‌تری را ارائه می‌دهند. این ترکیبات همچنین از ترک‌خوردن یا پوسته‌پوسته‌شدن محصول جلوگیری می‌کنند.
  • قوام‌دهنده‌ها (مانند خاک رس، سیلیس): قوام مورد نظر را فراهم کرده و از ریزش یا غلیظ‌شدن بیش از حد محصول جلوگیری می‌کنند.
  • عوامل حالت‌دهنده (مانند گلیسیرین، پانتنول): پوست اطراف چشم را آب‌رسانی و تغذیه می‌کند. از آنجا که پوست چشم بسیار حساس است، استفاده از این مواد برای جلوگیری از تحریک ضرروی است.
  • تثبیت‌کننده‌ها (به‌‌عنوان مثال EDTA): برای حفظ یکپارچگی فرمول و جلوگیری از جداشدن مواد از هم در طول زمان، استفاده می‌شوند.

 

روش استفاده از خط چشم

برای کشیدن خط چشم، با انتخاب نوع محصول – مدادی، مایع، ژلی یا پودری- شروع کنید. برای نتیجه نهایی عالی، پلک خود را تمیز کرده و از پرایمر استفاده کنید برای ایجاد یک خط کلاسیک، پلک خود را به‌آرامی کشیده و از گوشه داخلی چشم خود شروع کنید. یک خط نازک تا حد امکان نزدیک به خط مژه خود بکشید.

همچنان که به‌سمت گوشه بیرونی حرکت می‌کنید، خط را به تدریج ضخیم کنید. برای ظاهر بالدار، خط را از گوشه بیرونی کمی به‌سمت بالا و بیرون بکشید. برای اطمینان از دقت، از حرکات کوتاه و ثابت استفاده کنید، و هر اشتباهی را با یک سواب پنبه‌ای آغشته به پاک‌کننده اصلاح کنید.

 

سخن اخر

خط چشم یکی از لوازم آرایشی بسیار محبوب است که در انواع و سبک‌های مختلف به فروش می‌رسد. برای انتخاب این محصول و خرید آن، لازم است به برند محصول توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *