پرایمر چیست و استفاده از آن چه ضرورتی دارد؟

«پرایمر» یا Primer به معنای «آغاز‌کننده» است. این واژه در حوزه‌های مختلف، مصادیق متفاوت دارد. در آرایش، پرایمر به محصولی گفته می‌شود که «شروع‌کننده آرایش» است. این محصول قبل از هر چیز (حتی قبل از فونداسیون صورت) روی پوست اعمال می‌شود و «بوم پوست» را برای یک نقاشی فوق‌العاده آماده می‌کند. بدون Primer آرایش از جای خود می‌لغزند و دوام آن کاهش می‌باید.

دو نوع پرایمر آرایشی صورت وجود دارد؛  Primerآرایشی چشم و صورت.

ما در این مقاله درباره Primerها، ترکیبات و نقش آن‌ها در یک آرایش بی‌نقص صحبت می‌کنیم.

ترکیب اصلی پرایمر: سیلیکون

Primerها یک لایه روی پوست تشکیل می‌دهند که معمولاً نرم، صاف و بر پایه سیلیکون است. از مشتقات سیلیکونی در اکثر انواع Primer استفاده می‌شود؛ زیرا پوست را صاف و تا حدودی لغزنده کرده و اجازه می‌دهد که مواد آرایشی به‌خوبی روی آن پخش شوند. علاوه‌بر آن سیلیکون پوست را صاف کرده و منافذ و چین و چروک‌های زیر آن را برطرف می‌کند.

مواد سیلیکونی که در ساختار Primer استفاده می‌شوند شامل: سیکلوپنتازیلوکسان، دی متیکون، دایمتیکون متقاطع پلیمر، دی متیکون/وینیل دایمتیکون متقاطع پلیمر، فنیل تری متیکون، دی متیکون PEG-10، دایمتیکونول، بیس-PEG/PPG-14/14 دایمتیکون هستند.

با این حال، Primerهایی وجود دارند که حاوی سیلیکون نیستند. این نوع Primerها برای پوست‌های خوب که نیاز به پوشش زیادی ندارند، مناسب هستند. پرایمرهای بدون سیلیکون به روغن‌های ژل‌دار متکی هستند که ممکن است کمی چرب‌تر از سیلیکون یا فرمولاسیون‌های ژل‌شده مبتنی بر آب (با آکریلات‌ها یا C10-30 آلکیل آکریلات متقاطع پلیمر) باشند.

 

سایر مواد تشکیل‌دهنده پرایمر

در اینجا دیگر موادی که ممکن است در Primerها وجود داشته باشند با نقش آن‌ها، آورده شده است.

 

روغن‌ها، استرها، عصاره‌ها یا موم‌ها

به‌عنوان مثال روغن جوجوبا، تری گلیسیرید کاپریلیک/کاپریک، عصاره چای سبز و موم زنبور عسل، برخی از این ترکیبات هستند. کاری که این روغن‌ها، استرها، عصاره‌ها یا موم‌ها انجام می‌دهند، این است که ظاهر و حالت Primerها را تعدیل می‌کنند. به‌عنوان مثال روغن جوجوبا ممکن است محصول را کمی مایع‌تر کند، در‌حالی‌که موم زنبور عسل آن را مومی‌تر می‌کند.

نرم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها

برخی از روغن‌های به‌کار رفته در Primerها مانند روغن آرگان پوست را نرم می‌کنند. در مقابل نرم‌کننده‌های گیاهی مانند تری‌گلیسیرید کاپریلیک/کاپریک یا گلیسیرین به پوست آب‌رسانی انجام می‌دهند.

 

رس‌های معدنی

هکتوریت (hectorite) و بنتونیت (bentonite) دو نوع از رس‌های معدنی هستند که در ساختار Primerها استفاده می‌شوند. کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، جذب روغن است. پرایمرهای حاوی خاک رس معدنی برای انواع پوست‌های چرب استفاده می‌شوند و می‌توانند ظاهر براق و روغنی پوست را مات و شیک کنند.

 

عوامل غلیظ‌کننده

موم زنبور عسل، آکریلات‌ها / C10-30 آلکیل آکریلات متقاطع پلیمر، سیلیس و دایمتیکون متقاطع پلیمر علاوه‌بر استفاده‌های ذکر‌شده، به‌عنوان عوامل غلیظ‌کننده هم عمل می‌کنند. آن‌ها فرمول را غلیظ کرده و سایر مواد را در کنار هم نگه می‌دارند.

 

مواد نگهدارنده

پارابن، فنوکسی اتانول و بنزوات سدیم درجه غذایی دوماده‌ای هستند که به‌عنوان نگهدارنده به Primerها اضافه می‌شوند. کاری که آن‌ها انجام می‌دهند محافظت از محصول در برابر آلودگی میکروبی است. توجه داشته باشید که فرمول‌های طبیعی‌تر در ظروف فاقد بدون هوا، ممکن است بدون مواد نگهدارنده باشند.

 

رنگ‌ها

دی اکسید تیتانیوم و اکسیدهای آهن برخی از موادی هستند که به‌عنوان رنگ در ساختار پرایمر استفاده می‌شوند. اگرچه اکثر Primerها بی‌رنگ هستند، اما گاهی برای تطبیق آن‌ها با رنگ پوست از این رنگ‌دانه‌ها استفاده می‌شود تا پرایمر اعمال‌شده، هم‌رنگ پوست باشد.

 

تفاوت پرایمر چشم با پرایمر صورت

پرایمر چشم و صورت، اهداف مشابهی دارند، اما برای نواحی و نیازهای مختلف فرموله شده‌اند. پرایمر چشم به‌طور خاص برای پوست لطیف دور چشم طراحی شده است تا پایه‌ای صاف برای سایه چشم، جلوگیری از چروک‌شدن آرایش و افزایش شادابی و ماندگاری رنگ ایجاد کند. Primerهای چشم، اغلب قوام ضخیم‌تری برای آماده‌سازی بافت‌های ظریف پلک دارند.

از طرف دیگر، پرایمر صورت برای ناحیه وسیع‌تر صورت در نظر گرفته شده است تا یک بوم یکنواخت برای زیرسازی و استعمال سایر مواد آرایشی ایجاد کند. این محصول مشکلاتی مانند منافذ بزرگ، خطوط ظریف و بافت پوست را برطرف کند.

به‌طور کلی Primerهای صورت بر ایجاد یک سطح کلی صاف و یکنواخت تمرکز می‌کنند، اما محصولات مناسب برای چشم بر این تمرکز دارند که سایه چشم و خط چشم بدون لکه یا محو‌شدن در طول روز باقی بماند.

 

فواید استفاده از پرایمر روی پوست و اطراف چشم

استفاده از یک Primer خوب روی پوست صورت و اطراف چشم با مزایای زیر همراه است:

 

جلوگیری از ریزش آرایش

Primerها یک پایه صاف و یکدست روی پلک‌ها و صورت ایجاد کرده و از ریزش سایه چشم و رژ‌ گونه جلوگیری می‌کنند.

 

افزایش شادابی رنگ

توضیح: پرایمرها رنگ‌دانه‌های آرایشی را تشدید می‌کنند و باعث می‌شوند که رنگ‌ها زنده‌تر و دقیقا شبیه به آنچه در خارج از صورت به نظر می‌رسد، باشند.

 

طولانی‌کردن عمر آرایش

Primerها با ایجاد یک پایه پایدار، به باقی‌‌ماندن سایه چشم، خط چشم، فونداسیون و رژ گونه برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کنند. آن‌ها از لکه‌شدن یا محوشدن آرایش، به‌ویژه در مناطقی که مستعد تجمع چربی هستند، جلوگیری می‌کند.

 

کنترل روغن

برخی از Primerها حاوی مواد مات‌کننده هستند که به کنترل تولید چربی اضافی روی پوست کمک می‌کنند. این ویژگی باعث کاهش درخشندگی، به‌ویژه در ناحیه T می‌شود و به جلوگیری از لیزخوردن آرایش روی نواحی چرب کمک می‌کند.

 

سخن آخر

پرایمرها یکی از اجزاء مهم و ضروری آرایش مدرن هستند. آن‌ها در دو نوع Primer صورت و چشم وجود دارند و زیرسازی آرایش را انجام می‌دهند. هنگام خرید Primerها لازم است به ترکیبات آن‌ها دقت کنید و انواعی از محصول را انتخاب نمایید که توسط یک برند معروف و خوب ساخته شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *